De medische diensten brengen hun patiënten bij hun vertrek uit het ziekenhuis op de hoogte te brengen, bv. door een folder van de vereniging mee te geven.
Ook een constructieve wederzijdse communicatie is van belang. Zo wordt er bv. afgesproken wie op welk moment de patiënt informeert over de vereniging van patiënten met een gelijke aandoening en over het feit dat de leden van deze verenigingen een heel goed zicht hebben op hoe het leven eruitziet met die specifieke aandoening.
Er is daarnaast ook aandacht voor de focus bij artsen en zorgverleners op privacy van de patiënten en voor een tactvolle behandeling.
Stem in het beleid
Het gaat niet alleen over concrete afspraken want de verenigingen krijgen ook een stem in het beleid. Ze kunnen namelijk feedback geven over hun ervaringen in het ziekenhuis om zo nodig bij te sturen in functie van de kwaliteitsverbetering. Ook kan er afgesproken worden dat de patiëntenvereniging betrokken wordt in het ontwikkelen van een zorgpad. Dat is een stappenplan dat wordt vastgelegd voor groepen patiënten waarbij huisartsen, ziekenhuisartsen en hulpverleners van de eerste lijn allemaal hun rol opnemen in het begeleidingstraject van die patiënten.
Contactpersoon
De centrale aanspreekpersoon is Sylvie Vanrolleghem (sylvie.vanrolleghem@azdelta.be) en ook op de betrokken afdeling is er telkens een contactpersoon.
Welke verenigingen?
Vriendenkring Nierpatiënten Roeselare
CVS-contactgroep
Haemacromatose Vereniging Vlaanderen
Liga Myasthenia Gravis
Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging
Familiegroep Dementie
Hodgkin en non-Hodgkin vereniging
Lymfeklierkanker Vereniging Vlaanderen
MS Liga Vlaanderen
Talk Blue Vlaanderen (darmkanker)
NETMEN vereniging voor patiënten met Neuro Endocriene Tumoren (NET) & Multipele Endocriene Neoplasie (MEN)
Vlaamse Coeliakievereniging