Een vertrouwenspersoon is een familielid, vriend of een ander persoon die door de patiënt is aangewezen om hem of haar bij te staan bij het verkrijgen van informatie over zijn of haar gezondheidstoestand, de inzage van uw patiëntendossier of het neerleggen van een klacht.
Bent u vertrouwenspersoon van bijvoorbeeld uw ouder, een andere familielid of een kennis? Dan kan uw ouder/familielid/kennis u toestemming geven om hem bij te staan of het dossier te beheren.
De patiënt dient hiervoor een éénmalige aanvraag in voor de koppeling van het dossier aan een vertrouwenspersoon. Op die manier kan de vertrouwenspersoon na de aanvraag als gemachtigde doorklikken naar het dossier via het zorgportaal mijn.azdelta.be.
De aanvraag gebeurt via het account van de ouder of kennis zelf, niet van de vertrouwenspersoon. Op deze manier kan AZ Delta dit beveiligd online en correct behandelen.
Hoe aanvragen?
Wenst u een vertrouwenspersoon aan te duiden, log dan in op mijn.azdelta.be. Via het luik ‘administratie’ klikt u op de knop ‘aanwijzing vertrouwenspersoon’.
Vul de gevraagde gegevens in met een kopie van de voor- en achterkant van het eID van de vertrouwenspersoon.
Ga enkele werkdagen later terug naar het zorgportaal mijn.azdelta.be, tabblad administratie en u ziet een bericht dat de aanvraag is behandeld. Als dit niet geval is, stuur dan een mail naar zorgportaal@azdelta.be, wij helpen u graag verder.
Inloggen als vertrouwenspersoon
Na een goedgekeurde aanvraag kunt u als vertrouwenspersoon inloggen via uw eigen zorgportaal met uw eID of itsme. U kunt op de beginpagina doorklikken naar het dossier van uw ouder of kennis.
Een afspraak maken als vertrouwenspersoon
Als vertrouwenspersoon moet u steeds doorklikken naar het account van uw ouder/ kennis om een afspraak te maken op naam van uw ouder, familie of kennis.
Meer info over inzage medisch dossier online