You are here

Tips voor zonnige dagen

Tijdens zonnige en warme dagen is belangrijk om ons goed te beschermen tegen de zon. dr. Annelies Stockman en dr. Morgan Krekels van onze dienst dermatologie geven je enkele heel interessante tips en weetjes. 

JUIST OF FOUT?

Verbranden door de zon kan geen kwaad.

FOUT!

Verbranden door de zon is een reactie van je huid op UV-stralen. Te veel straling zorgt voor een rode huid, jeuk en kan zelfs blaren geven. Zelfs als je niet verbrand bent, wil dit niet zeggen dat het DNA van de huidcellen niet beschadigd werd. Het betekent enkel dat je niet in die mate schade hebt opgelopen dat er een ontstekingsreactie van de huid optreedt, wat een verbrande huid eigenlijk is. De huid is bij blootstelling aan UV-stralen continu bezig met het vervangen van beschadigde huidcellen. Deze beschadigde cellen worden echter niet steeds correct vervangen wat kan leiden tot huidveroudering en huidkanker. 

JUIST OF FOUT?

Er is geen verschil tussen zonnemelk voor baby’s en gewone zonnemelk.

FOUT! 

In tegenstelling tot gewone zonnecrèmes bevatten zonnecrèmes voor baby’s geen chemische filters maar minerale filters. Omdat bij kinderen onder 1 jaar de huid nog niet volgroeid is, kunnen de chemische filters opgenomen worden en in de bloedbaan terechtkomen, wat uiteraard niet de bedoeling is. Aangezien chemische filters in combinatie met minerale filters een betere bescherming bieden dan minerale filters alleen, zijn er tegenwoordig zonnecrèmes met beide filters die veilig gebruikt kunnen worden vanaf 1 jaar. Het blijft dus aangeraden om bij kinderen onder 1 jaar aangepaste zonnecrèmes te gebruiken die enkel minerale filters bevatten. Minerale filters laten een witte laag achter op de huid, dewelke een fysische barrière vormt tegen UV-stralen. Tevens is het gemakkelijk om te zien waar je gesmeerd hebt, hoewel tegenwoordig de minerale filters al minder wit zijn dan vroeger.

 

 

De zon in Spanje (of een andere zonnig land) is schadelijker dan de zon in België.

JUIST!

De zon schijnt in de zomer het krachtigst rond 13.30 uur op een onbewolkte dag. De zon staat dan op het hoogste punt en de afstand door de atmosfeer is korter en de filtering van UV-stralen geringer. Op dat moment bedraagt de UV-index in België zo’n 6 à 7. In meer zuiderse landen kan de UV-index op dat moment makkelijk stijgen naar waarden rond de 10. Hoe hoger de UV-index, hoe krachtiger de zon en hoe sneller de huid verbrandt. De zon in zuiderse landen is dus schadelijker, maar dat betekent nog niet dat we ons enkel in deze landen dienen in te smeren. Ook op zonnige dagen in België is een goede zonnebescherming belangrijk om zonneschade te voorkomen.

 

Je kan niet verbranden in de schaduw. 

FOUT!

Zelfs terwijl je in de schaduw zit, kan je verbranden. Aangezien UV-stralen afbuigen en reflecteren, zijn ze overal aanwezig en dus ook in de schaduw. Het is aangeraden om tijdens de warmste uren van de dag (tussen 11 en 16 uur) de schaduw op te zoeken, maar zelfs daar dien je je goed in te smeren met een zonnefactor boven de 30 of beschermde kledij te dragen. 

 

Het gebruik van een uv-polsbandje is aan te raden om te weten wanneer je te lang in de zon bent.

JUIST!

UV-polsbandjes zijn een nuttige indicator van de blootstelling aan UV-stralen. Ze veranderen van kleur om te tonen of je al je dagelijkse dosis UV-straling bereikt hebt. Het kan een nuttige toevoeging zijn en een extra geheugensteuntje om zeker voldoende te smeren en tijdig uit de zon te gaan. Vergeet bij het smeren ook niet het bandje zelf in te smeren. Het blijft echter belangrijk om consequent te smeren aangezien niet iedereen hetzelfde huidtype heeft. Indien je een licht huidtype hebt en wacht op het signaal van je bandje om je in te smeren, ben je mogelijks te laat en zal je alsnog verbanden.

warme dagen

Niet alleen een goeie bescherming tegen de zon is belangrijk tijdens warme dagen. Denk er ook aan om voldoende water te drinken en de koelte op te zoeken. De belangrijkste tips hierrond lees je via www.warmedagen.be.